Dag 12&13 Jungle trekking met homestay

22 januari 2013 - Chiang Rai, Thailand

Gelukkig bleek ik iets verkeerds gegeten te hebben, dus toen dat er allemaal uit was ging het eigenlijk wel weer.... Dus de dag erna toch op twee-daagse trekking gegaan (het enige was dat ik beetje weinig gegeten had, maar oke...)

We werden om 10uur opgehaald. Met de taxi naar de rivier (er waren twee Israeliers die ook de twee daagse deden en nog 3 anderen die de drie daagse deden). Bij de rivier (Meakok) ongeveer een uur met longtailboot, naar snake farm (heel commercieel, alleen voor foto...hebben we dus niet gedaan) en toen naar Elephant farm waar we een ritje hadden van een half uur (voor de helft door de rivier). Echt super toeristisch, maar we zaten erop en na ong. 5 min. had ik al spijt....vond het vooral erg zielig, dus 1x maar NOOIT meer !!!! Daarna zijn we met z'n 5en (de gids (Jahe), twee Israeliers (John en Fahid) en wij) gaan lunchen. En toen begon de tocht....

De eerste dag zou ong 3 uur wandelen zijn en toen we begonnen leek het mee te vallen....maar....het dorp waar we de homestay hadden (bij de gids zijn huis) lag op de hoogste berg....en wel paden (omdat er veel gelopen was) maar alles los zand, klei en/of water....en er zaten flinke kuitenbijters bij !!!! Dus moe en bezweet hebben we eerst heerlijk genoten van een cola-tje bij ons onderkomen. Daarna met Jahe het dorp verkent en bij vrienden van hem (ook allemaal gids, dus spraken ook Engels en stukken beter dan Jahe;) ) slangen-soep gegeten. Daarna even opgefrist en zijn vrouw had heerlijk gekookt voor ons....soep, rijst, groenten, kip. vis (ik heb het heel verstandig alleen bij rijst en groente gehouden, op klein stukje slang na, en de middag trouwens ook...). Daarna nog even gekletst en bij "onze hut" nog wat gedronken en geklets met onze mede-lotgenoten ;) Het koelde daar 's nachts echt super veel af, dus door de kou gingen we rond 21uur naar bed (hard matje, met laken (die we gevonden hadden) en ieder twee dekens, en klamboe...maar geen mug gezien daar...lang leve de hoogte denk ik). Gelukkig is Cees snel (van buiten tenminste) warm, anders had ik het echt nooit warm gekregen. We hebben nog nooit een nacht mee gemaakt die ZO LANG duurde...pffff....en dan hoorde je de hanen en dacht joepie het wordt bijna licht....maar nee....pas de derde keer toen alle hanen in het dorp 'afgingen' werd het eindelijk licht. Cees en ik zijn er toen ook gelijk uit gegaan (ong. 6.30).

Na het ontbijt (dat dan wel weer continental: geroosterd brood, jam, roerei en heerlijke kleine banaantjes...jammer, maar smaakte goed) weer op pad gegaan. Vandaag moesten we ong. 5 uur lopen, maar volgens de gids minder steil....hahaha....ECHT NIET!!!! Vandaag zou de tour bestaan uit wandelen (natuurlijk) naar ander dorp voor lunch (dat was echt wel super leuk aan deze tour, het was allemaal lokaal en die mensen kregen allemaal geld van de gids voor wat ze deden) daarna de waterval en dan de hotspring. Het begon al met klimmen en klauteren en toen het afdalen (vaak heel steil en glad....dat vond ik persoonlijk erger c.q. enger) Bij de eerste rustplek heeft Jahe voor ons allemaal kopjes van bamboe gemaakt (super leuk). En toen kwam het we waren de berg van zijn dorp af een andere berg op....daar moesten we eerst weer vanaf....met de boot over de rivier...en ja hoor weer hele steile berg op (dit waren super steile stukjes, maar de meesten niet te lang). De lunch was erg gezellig (lekker noodle soep met ei en de man van het huis kwam nog met allerlei lokaal gevonden kruiden en hele pittige saus...erg lekker). In de slaapkamer waren er een paar flink opium aan het roken....maar daar hebben we dan geen foto's van (stiekem wel leuk om te zien). Daarna werd het echt niet meer zo steil volgens Jahe....hahaha...liegen kon ie echt wel ;) Eerst natuurlijk weer van de berg af....op naar de volgende (voor de waterval)....dat was een stuk dat echt super steil ging (steiler dan alle vorige) en dan voor ong. een km lang....dat was echt een killer....bovenaan even gerust en water gedronken....en toen was het nog maar klein stukje klimmen....hahahah....weer echt niet.... Maar eindelijk kapot helemaal boven was het allemaal zeker de moeite waard. De israeliers hebben daar nog een duik genomen (ons te koud) en ze hebben daarna israelische koffie gezet (heerlijk!!) met koekjes erbij (in het dorp van de lunch gekocht). Toen was het voornamelijk dalen met heel af en toe een venneinig kuitenbijtertje ertussen. De afsluiter was de hotspring....maar natuurlijk moesten we, voordat we erin mochten, eerst daar even douchen (dat was al heerlijk) en daarna het water in (40 graden) super.....wat kan je je daarna weer beetje mens, beetje schoon en heerlijk rozig voelen. Was goeie afsluiter. Op weg naar Chiang Rai (40 min. taxi) nog even emails uitgewisseld voor de foto's (alleen zijn die jongens waarschijnlijk nog wel een half jaar op pad) en gekletst.... Was echt een super gezellig groepje (Fahid kwam vandaag ook los en wat zwart-witter in zijn mening en opvattingen....luitenant in Israelische leger.... John is makkelijker en probeert meer en vind eigenlijk alles wel leuk).

Terug bij het guest house eerst een super verdiend biertje (tenminste vinden wij!!!!!) even de koffer naar de kamer, omgekleed en nu met biertje het verhaaltje schrijven en dan nu maar ff hapje gaan eten.

Morgen de taxi besteld, komt ons om 8.15 halen om naar het vliegveld te gaan....dan zijn we om 11 uur in Bangkok. Dan naar treinstation (en dar in de buurt maar wat eten) en dan vertrek om 19.30 onderweg naar Ko tao (waar we de 24ste om 8.45 aankomen). We hebben veel zin in het duiken, zal eerst even wennen zijn aan de hitte (hier overdag rond de 30 graden, daar rond de 40 zonder de koele nachten....dus lange kleren kunnen daar in de kofer blijven).....en de 25ste om 16uur begint mijn duikcursus.....

Heel veel liefs van ons xxx