Dag 10 Chiang Rai

19 januari 2013 - Chiang Rai, Thailand

Eerst even voor papa&mama: dat die klok kitscherig was wisten jullie al denk ik....weet niet of jullie de show ook al gezien hebben met het mooie muziekje erbij.... Wij vonden het wel heel erg grappig en dachten we laten jullie een klein stukje mee genieten (dat kan toch ook alleen hier zo'n show ?!?!?!) in totaal duurt het ong 10 min.

Vandaag zijn we eerst heel relaxed wakker geworden, ontbeten en verhaaltje van gister geschreven en gedouched. We wilden eigenlijk fietsen huren om naar het zwarte huis te gaan, maar op advies van de nederlanders die hier wonen gaan we de 22 met tuk-tuk. Een goeie fiets huren is hier prijzig, een motorfiets is beter (maar wij vinden het allebei een beetje link hier te rijden) en de weg er naar toe is een snelweg (fiets mag wel....alles mag hier ;)...) maar leuk en veilig is anders. Met een tuk-tuk is het heen en weer waarschijnlijk ong. even duur als het huren van een fiets.

Vandaag naar de Wat Phra Kieuw geweest....echt heel mooi. Het boedisme in Thailand is verspreid door 'missionarisen'  uit Sri Lanka. Deze hadden naast de Bodhi (de oude boom bij de laatste tempel van gisteren....de boom waarbij Buddha verlicht werd) ook de Emmerald Buddha meegenomen naar Chiang Rai (hoofdstad van Lana, toendertijd). De koning van Chiang Mai stuurde soldaten om deze Emerald Buddha te stelen, in Chiang Mai hebben ze hem toen eerst helemaal goud gemaakt en daarna in de Bogotta verstopt. Met een blikseminslag werd de Bogotta vernietigd en tijdens de oorlog tussen de legers brak de neus van de Buddha en werd dus zichtbaar dat het om de Emmerald Buddha ging, en hebben ze hem meegenomen naar Chiang Mai. Daarna is hij naar Lampang verhuisd, Loapa Bhan (in Laos) en Vintien. Daar heeft de koning hem vandaan gehaald en verhuisd naar Bangkok, waar hij tot op heden nog te vinden is. De legende gaat echter dat de Buddha weer verplaatst als er drie dingen gebeuren: 1. aardbeving 2.vloedgolf 3.oorlog. In bangkok is er binnen de stad oorlog, twee jaar geleden is er een vloedgolf geweest en nu is het dus wachten op wat er gebeurd als er ook een aardbeving plaatsvindt.

Daarna hebben we heerlijk gegeten, daar in de buurt. Geen toerist te bekennen en het lekkerste eten (met drinken erbij ong. 2 euro met zn tweeen, dan zou je toch nooit meer koken ;)....). Vanavond was er Saturday market, dit is de markt voor de Thai. Een straat van ong. 2 km lang met over de breedte van de straat twee rijen (dus vier rijen kraampjes) echt gigantisch.... Wel super leuk. We hebben de heenweg over de markt gelopen en nog zakje sprinkhanen (net chips) gegeten en een worm geproeft (buitenkant lekker knapperig, maar van binnen melig)....geef mij de sprinkhanen maar! De terugweg konden we de andere kant van de markt langs, maar we hebben ervoor gekozen om buiten om te gaan en na een laatste biertje (voor mij colatje...ben wel beetje klaar met het bier) nu lekker in bed.

Morgen hebben we een homestay en de dag erna komen we eind van de dag terug (en dan eerst douchen, wat drinken en hapje eten denk ik) dus of overmorgen of de dag erna komt dat verslag.... Ben benieuwd....

Kus xxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade