25, 26, 27 jan. Duikcursus

28 januari 2013 - Ko Tao, Thailand

Zoals jullie al hadden begrepen kon ik dus gelijk aan de bak....had ff tijd nodig om dat te "verwerken" (hele planning viel in duigen hahaha) maar gelukkig voel ik me goed en was dat dus geen probleem. 's ochtends om 9 uur begon de eerste theorieles, we moesten de eerste drie hoofdstukken op video gezien hebben (ik heb het t/m h.2 gered, maar daarna begonnen de korte en slechte nachten op te breken en konden we beide onze ogen niet meer open houden....het had denk ik ook wel wat met de video te maken, beister interessant was het niet) en de vragen van H.1 t/m 3 gemaakt hebben (gelukkig had ik de vragen uitgeprint en tijdens de reis van Chiang Mai naar Chiang Rai en van Chiang Rai naar Bangkok gemaakt...dat scheelt een hoop). En dus ook die hoofdstukken uit het boek moeten leren, maar dat bestaat uit veel meer info dan ik had....dus er stiekem maar een beetje vanuit gegaan dat waar de vragen over gingen het belangrijkste deel was. We begonnen met z'n 4en (Misha en Nicole uit Duitsland, Aron uit Canada en ik) we kregen al het materiaal in onze eigen taal en de les (van Ben) in het Engels (maar vragen mocht je ook weer in je eigen taal stellen). We hadden lunch pauze van 12 tot 13.30, Ben ging gele rijst en kip halen in het stadje, dus hebben we gebruik van gemaakt en ook voor ons mee laten nemen. Het is van hier allemaal niet ver weg, het eiland is maar 21 m2, maar de wegen zijn slecht en steil (dus je bent eigenlijk beperkt tot de baai waar je zit). De middag was de eerste " echte"  les in het zwembad. De spullen klaar gemaakt en de zware bepakking op....na de eerste twee keer helemaal onder te zijn geweest had ik m'n ademhaling redelijk onder controlle....en Nicole is toen gestopt (benauwd en klaar ermee). Dus met z'n 3en verder. Het ging opich goed tot we ons masker vol moesten laten lopen en met uitademen door je neus moeten leeg blazen.....toen was het even hopeloos ;) Op het moment dat je water in je masker hebt zit je neus niet meer automatisch dicht en dan adem ik dus blijkbaar automatisch door m'n neus....maar aangezien daar water in zit is dat, op zijn minst, niet handig!!!! Maar uiteindelijk had ik hem door....en die oefening moest je doen met half vol, helemaal vol en masker af en weer op....dus genoeg training mee gehad ;) Aan het einde moest het masker af, een stuk zwemmen en dan masker weer op en die ging toen helemaal goed (dus ik had het echt door). Rond 17 uur waren we klaar en ik was moe en had het vooral koud.... Cees had zijn opfriscursus gehad en een duik in de baai gemaakt. Vond het super, en aangezien dat ook voor ons de tweede dag op het programma stond....heel benieuwd.

Dag twee begon om 9.30 (iets uit kunnen slapen dus) maar ik moest 's avonds natuurlijk wel H.3 t/m 5 nog op video zien, H.4 en 5 lezen, de vragen van die hoofdstukken en de duiktabel....dus echt vroeg lag ik er ook niet in. Maar iedereen had zijn huiswerk netjes gedaan dus de les verliep vlot. Aansluitend gelijk het theorie-examen en ik had maar 2 fout!!!! Na de lunch-pauze was het de zee in....twee duiken. Bepakt en bezakt richting de zee (het waait hier flink dus de zee is erg golvend (heel erg) dus het zwemmen naar waar je onder moet is zwaar, maar eenmaal onder merk je daar niets meer van (gelukkig). De eerste duik zou een fundive zijn en evt. een paar oefeningen (als we wat betreft lucht tijd zouden hebben) en de tweede de oefeningen die we de eerste nog niet hadden gedaan. Hier in de baai is het onder water super....net of je in een heel groot aquarium zwemt...mooi koraal, planten, heel veel verschillende soorten vissen (tot 14 meter gegaan). Omdat er zoveel moois te zien is wordt je ademhaling ook steeds rustiger en was het echt super relaxed. Weer genoeg kunnen oefenen met mijn masker leeg blazen want ik voelde steeds dat mijn neus " los" zat (en dus water in je masker) dus onder het zwemmen steeds even legen. We hebben de eerste duik ook veel oefeningen kunnen doen, dus voor de tweede stonden er nog maar 5 op het programma.... Wel merk je als je de zee uit bent dat het toch eigenlijk heel vermoeiend is. Ben is een super duiker, maar wel echt een mannetje (macho, haantje) dus de combi tussen mij en hem is op zijn minst ideaal....maar ach. Na even pauze moesten we weer de zee in voor de tweede duik. De golven waren hoger en de stroming sterker....en we moesten veel verder boven water voordat we bij de plek voor de oefeningen waren.... Ben was mijn buddy, en we hebben geleerd dat je altijd in de buurt van je buddy moet blijven....maar.... Ben ging als een speer, zelfs de jongens konden hem niet bij houden en ik hing daar nog ergens achter. Ook al had ik 6 stukken lood om mijn middel, door elke golf werd ik omhoog getild....dat maakt het flipperen een stuk zwaarder (dan als je met je hoofd naar beneden kunt blijven). Op een gegeven moment kon ik onder water de flippers van de jongens ook niet meer zien, dus dan moet je boven water kijken of je nog in de goeie richting gaat. Op een gegeven moment was ik echt kapot!!!! Maar was niet meer ver van de (blauwe) boei dus maakte het teken dat ik hulp nodig had....maar het enige wat Ben deed was gebaren dat ik moest komen en een beetje op moest schieten.... Dus uiteindelijk de boei gered, en Ben wou dat ik als eerste de noodopsteiging ging doen (dus dat is omhoog zonder lucht) dus aangegeven dat ik eerst op adem moest komen en rustig moest worden (was ook pissed, als je aangeeft dat je hulp nodig hebt...maar niets doen). Dus ik moest me aan het touw van de boei vast houden....moest ook mijn masker nog een keertje schoonmaken (daar heb je beide handen voor nodig) en door de stroming ging ik dus weer weg van de boei.... Toen werd hij pissed (blijkbaar) ik moest het toch vasthouden en schiet nou eens op.....etc.... Als je mij gaat pushen als ik moe, kapot en pissed ben weet je wat er gebeurd....dus..... Fuck het allemaal maar, ik ga die oefeningen nu niet redden.... Dan krijg je "als je nu terug gaat houdt het op" Op dat moment interesseerde me dat echt helemaal niets!!!! Op wal terug heeft een Engels man me uit het water geholpen (was aan het klooien met m'n snorkel in de golfen terug, dus op gegeven moment gewoon relaxed mijn ademapparaat ingedaan....had toch niet voor niets die luchtfles op mn rug) uit het water was Bob gelukkig bij de duikschool (en Bob is super relaxed) dus die heeft me snel uit m'n vest geholpen, toen ik alles in de juiste bak had gegooit wilde ik het gaan schoonmaken, maar Bob vond dat ik eerst maar ff pauze moest nemen en dat dit later kon of anders zou hij het wel doen.... Terug naar het huisje...boos, verdrietig en teleurgesteld (opgeven is niet iets wat ik snel doe en zeker niet leuk vind....zeker nadat die eerste duik super gaaf was). Cees is m'n materiaal gaan schoonmaken en ik ben onder de douche gesprongen om ff weer rustig te worden. Toen Ben en de jongens terug waren moest ik toch ff naar beneden.... Ik moet sowieso betalen voor Scubba (tot 12 meter i.p.v open water tot 18m) en daar ben ik nog maar 5 oefeningen van af....dus als ik dat nog wil dan kan dat....

Gisteren zijn ze 's ochtends weg gegaan (met de boot) om twee duiken te maken. Cees is ook lekker mee gegaan. De eerste op 20 meter was leuk, maar niet heel super. De tweede op andere plek op 11 meter vonden ze wel allemaal super. Gekletst met de jongens, maar die vonden het jammer dat ik was gestopt....en hadden bij hoe Ben daarmee omgegaan was hadden zij hetzelfde gevoel/idee (dus het lag niet aan mij....dat ga ik dan in tweede instantie denken, maar dat was dus niet). Zij hebben beide hun PADI behaald, SUPER....was ok super groepje (leuke gasten).

We gaan eigenlijk elke dag (behalve eerste avond) bij de buren of de buren daarnaast wat drinken, lunchen en eten... Het is hier super, maar in verhouding is Ko Tao duur (toeristen he, en je kunt geen kant op dus moet wel ;)....), maar als je het dan omrekend is het eigenlijk nog steeds goedkoop (maar na twee weken noorden is het dan in eerste instantie even "schrikken"). De sfeer bij de twee buren is heel anders...wat relaxter en wat meer contact (hier is het wat sjieker en qua contact is het meer als in een hotel, dan in een guesthouse of iets dergelijks). Gisterenavond was voor het eerst dat we beide geen zin hadden in rijst en/of noodles...dus stonden op het punt om frietje met ? te gaan eten bij de buren (blijkbaar beide zin in zout, want zo gek op frietjes ben ik niet) maar we zaten bij de buren daarnaast en toen gingen er vissen op de BBQ....makkelijke keuze en was echt SUPER LEKKER (vis, zonder curry, zonder rijst). Aron was er ook en die is er gezellig bij komen zitten. En Misha was met vriendin en vrienden op het strand, dus die kwam ook regelmatig bier halen en er even bij zitten. Heerlijke avond gehad.

Vandaag zijn beide jongens naar huis. Zit nog te twijfelen over die laatste 5 oefeningen, maar de zee vandaag is nog wilder dan die al was....dus als de zee morgen wel rustig (of redelijk rustig) is ga ik het denk ik nog wel doen, en anders niet....We shall see...

1. Papa en mama:
    28 januari 2013
    Jammer dat Ben zo gereageerd heeft,jullie zijn leerlingen en zijn taak is om jullie te ondersteunen.
    Hij is dus geen goede instructeur als hij zo heeft gereageerd.
    Kan Bob dat dan niet overnemen zodat je toch nog kan duiken,want je vindt het wel leuk.
    Gelukkig hebben jullie het verder wel leuk en hebben toch ook nog leuke mensen ontmoet.
    Nog een paar dagen en dan zit het al weer op,wel jammer zeker of vinden jullie het wel genoeg zo.
    Ik vier mijn verjaardag 16 februari zodat we met mijn verjaardag dan eventueel nog een paar dagen weg kunnen.
    Ik geef het alvast door zodat jullie er rekening mee kunnen houden.
    Geniet nog de laatste paar dagen en kijk of je nog wil duiken of niet.
    Ik zou in ieder geval aangeven dat Ben zo niet met leerlingen om kan gaan.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van ons beide,
    Papa en Mama
  2. Sas:
    28 januari 2013
    Wat een l** die Ben!!!! Hopelijk wordt de zee wat rustiger en kan je alsnog je duikbrevet halen ;) In iedergeval nog even goed genieten de laatste dagen! Wat vliegen die weken voorbij zeg! Maar jullie hebben wel een geweldige reis gehad. Kan niet wachten jullie weer te zien en alle verhalen te horen en foto's te bekijken :)

Dikke kus van ons allemaal xxxx
  3. Petra Nieuwbeerta:
    28 januari 2013
    Genieten doen we sowieso!!! En we hebben "de vakantietest" echt glansrijk doorstaan ;) Het is niet echt een ding, maar zou idd. lekker zijn als de zee morgen wat rustiger is dat ik die laatste 5 oefeningen nog in zee kan doen....voor m'n open water is het te laat (dan moet je nog twee extra duiken) maar dan heb ik m'n scubba (mag je tot 12 meter) en dan is het evt. later nog maar twee duiken en voila... Maar dat zie ik morgen wel, als het zo is als vandaag en bij dezelfde boei (boven water er naar toe) dan no way!!!! Maar ach super vakantie en echt geen zin om overmorgen de terugreis te beginnen....dus dat is een super goed teken..... Dikke kus van ons. En tot snel xxx